Sunday, August 17, 2008

Kräftskiva 2008

Så här fint vart invigningen av det nya bordet.

Här sitter vi nu nästan hela familjen, stackars pappa fick lov att vara i buan o jobba med veden ;0(

Min söta Bästis Malin, vad skulle jag göra om jag inte hade dig ;0)
(ni kan kolla in hennes roliga blogg
Yorkshire in my heart, Emmerdale on TV...)










En underbar kräftfäst blev det igår. Vi höll på att partaja till sent. Temperaturen gick ner till +8 men ingen av oss hade så där jätte mycket känsel i kroppen (if you know what I mean hihihi) så det gick bra ändå.
Jag bakade min första matpaj igår (jag tycker själv inte om matpajer bara efterrättpajer). Jag gjorde en västerbotten paj från den senaste Lantliv (my bibel) tidningen alla tyckte att den vart jätte god så jag rekommenderar den varmt.
Här är receptet för dom som inte har Lantliv ;0)

Västerbottenspaj med oliver

PAJDEG:
3 dl vetemjöl
150g smör eller margarin
2 msk kallt vatten

FYLLNING:
3-3 ½ dl riven västerbottensost
1 dl urkärnade gröna oliver (jag använde vanliga gröna med paprika)

ÄGGSTANNING:
3 ägg
3 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

TOPPING:
Sallad av valfri sort
Rostade paprikor (jag använde inte detta eftersom att jag hade paprika i oliverna)
1. Blanda mjöl o matfett i en skål, gärna i en matberedare.
Tillsätt vatten och arbeta degen till en boll. Svep in den i plastfilm
och låt vila svalt i kylen i ca 20 min.
2. Tryck eller kavla ut degen i en smord pajform, ca 24 cm
i diameter. Nagga skalet med en gaffel. Förgrädda pajskalet i
ca 10 min i ugnens mitt.
3. Riv osten och strö ut i det förgräddade skalet. Halvera eller
skiva oliverna och strö dem över osten.
4. Vispa ihop stanningen och häll den över.
5. Grädda pajen i ugnens mitt på 200 grader i ca 40 min
Eller till dess att stanningen har stelnat helt och fått fin färg.
Garnera med rostad paprika och sallad.

2 comments:

färg o form said...

Hej Hej!! Roooligt att du tittade in till mig. Dina första alster i betong är ju kanooonfina.Må gott vi ses igen!

Kram Hannah

Ann-Charlotte said...

Tack Hannah! Dina ord värmer.
Ha en finfin dag!
Kramisar
Ann-Charlotte