Saturday, June 13, 2009

Hjälp är min tuppkyckling pickad på????

Vi har precis fått hem våra hönor i går kväll.
Idag märkte jag att den lilla tuppkycklingen verkar ha dåligt med fjärdrar på ryggen. Jag kommer inte ihåg om han hade fler fjädrar igår. Jag hittade inga lösa fjädrar någon stans heller. Han är 2månader.
Vi har två olika kullar, 5 st (1 tupp & 4 hönor) är 4 månader och dom andra 2 månader (1 tupp & 3 hönor). 2-månaders kycklingarna är lite jagade av dom större men inte mycket (tycker jag).
I alla fall här är en bild på tuppkycklingen...vad tror ni ska dom se ut så här eller är han pickad på????
Kram en orolig hönsmamma
Ann-Charlotte
PS jag kommer naturligtvis att lägga in bilder på alla pullisarna snart

6 comments:

Koola Viola said...

Om jag ser rätt på bilden så är det absolut ingen fara. Troligtvis sätter han fjädrar lite sent på ryggen bara, det är ju småfjädrar på gång att växa ut.
Så jag hade inte oroat mig alls. Och då är ju jag en vanligtvis väldigt fjäder-orolig människa ;o)

Jättefin tupp för övrigt, vilka härliga färger han har! Kommer bli en tjusig prick när han blir stor!

Christine said...

Hej vad kul med ny fåglar i nytthus.
Mina kycklingar ser ut så med och det är inget fel på dom en del fjädrar växer olika snabbt på dom.
Lycka till ....:-D

bc owner said...

Nej, han är inte pickad.
Tuppar är ofta en smula senare än höor med att sätta just fjädrarna på ryggen.
Alltså ingen fara på taket. Han är snart vacker som en dag.=)

Kramkram

Jenny said...

Vacker som en dag, var ordet!!!
Är ingen expert på området men du kan definitivt lita på Lessontokan och säkerligen dom andra också!

Själv har jag aldrig varit med om att mina tuppkycklingar (eller hönor) sett ut så här, men så här kan det kanske vara!?

Bra att jag också fick lära mej något nytt i dag!

Kram, Jenny (:

blenda said...

Så konstigt att jag missat din blogg tidigare. Jag tror absolut inte det är någon fara med tuppen. Är någon elak mot en tupp så har jag bara erfarenheter att de blir pickade i kam och slör. Men du, jätteskoj att se alla dina fina fjädrar. Blir en blogg att fortsätta följa. Ha det gott!

Bente said...

Håller med alla föregående.....har en liten dv.Wyandotte-tupp...("Kal") som är kal både på ryggen och lite andra ställen....o jag är ju som du alldeles nybörjad o färsk på det här...så jag rådfrågade andra också. Tror din lille tuppling kommer bli hur tjusig som helst innom kort!